Ny koreansk elbil med mere end 400 km på en opladning og mindre end 300.000 kr. på prisskiltet – Hyundai Kona Electric hedder den.

Ny koreansk elbil med mere end 400 km på en opladning og mindre end 300.000 kr. på prisskiltet – Hyundai Kona Electric hedder den.

2019 bliver elbilernes år

Pludselig er 400 km på en opladning og en pris væsentligt under 300.000 kr. virkelighed i elbilernes verden. Lang rækkevidde og lav pris er det store nyheder i elbilernes nyheds-kavalkade 2019

Af
Flemming Haslund

ELBILER Om ikke andet har landets statsminister Lars Løkke Rasmussen sat elbilerne på dagsordenen – klimaplanen med år 2030 som det store skæringspunkt for elbiler i Danmark.

Vi siger ikke, at alverdens bilproducenter følger med i den danske statsministers planer, men det er et faktum, at bilår 2019 bringer i hvert fald mindst ti nye elbiler.

Især to egenskaber kendetegner de flere at de ti nye biler, der fyldes op med en ledning: 1) Væsentligt længere rækkevidde end hidtil og 2) Afgørende lavere pris.

Især to biler tager teten straks fra det nye år, nemlig de to koreanske søstre, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro. Samme motorer i stor udstrækning samme teknik med Hyundai som den lidt høje SUV og Kia som den lidt lavere hatchback-agtige bil. Og rækkevidden – den er pænt over 400 km efter den nye, mere realistiske WLTP-norm.

Næste afgørende punkt er prisen: Hyundai koster i runde tal fra 275.000 kr., mens importøren af Kia satser på at ramme en pris lidt over konkurrenten. Altså fra 300.000 kr. i runde tal.

Men den måske nærmest opsigtsvækkende elbilsnyhed 2019 kommer fra Tyskland; nu kaster Volkswagen sig ind i kapløbet om at blive først med et kæmpesalg af elbiler.

Til august vises for første gang den så hypede Volkswagen ID. Neo – første storsatsende tyske elbil. Hvor lang rækkevidde den nye bil med de to bogstaver får, er endnu ikke officielt meldt ud; men rygtet går på over 500 km. Over 500 km og til en pris, der kan havne på det halve af en Golf, som det hviskes i krogene. Hvis det vitterligt er rigtigt, tyder meget på, at netop 2019 bliver året, da elbilen ikke bare er noget politikerne taler om i Klemens tv-diskussioner; det bliver året, da mange danskere faktisk køber en elbil.

Men lige så vel som Tesla Model S og senere den højbenede Tesla Model X satte teten for elbiler, der var dyre, kommer der også i ’19 nye biler på strøm til høj pris. Spændende er den store SUV fra Audi med navnet Audi e-tron og Mercedes’ første, der tankes med en ledning, nemlig SUV’en EQC.

Publiceret 13 January 2019 00:00