Marianne Vedel Fjordbak og manden Johnny har skrevet hele det lange sagsforløb ned.
Marianne Vedel Fjordbak og manden Johnny har skrevet hele det lange sagsforløb ned. "Jeg synes ikke, at kommunen kan være bekendt at behandle borgerne sådan", siger hun. Foto: Kristina Pihl
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ægtepar har ventet fire måneder på hjemmehjælp: “Vi har mistet tiltroen til kommunen”

Fire måneder - så længe skulle Marianne Vedel Fjordbak og hendes mand Johnny fra Værløse vente på at få bevilliget hjælp til rengøring fra Furesø Kommune

Af Kristina Pihl

Da Marianne Vedel Fjordbak, 55, først gang søger om hjælp fra kommunen tilbage i april måned, er det med en forventning om, at deres sag vil blive behandler inden for de otte uger, som kommunen skriver på deres hjemmeside er ventetiden. Parret får dog først endelig bevilliget hjælp til rengøring i august, og den lange ventetid og de mange problemer med sagsbehandlingen i kommunen har fået parret til at miste troen på kommunen.

Marianne Vedel Fjordbak har dårlig ryg og lider af Ehlers Danloss Syndrom (en arvelig sygdom, der rammer bindevævet i kroppen og som oftes medfører hypermobile led og skred i kroppen, red.) og har derfor brug for hjælpen til det praktiske. Ikke mindst fordi hendes mand, Johnny, netop har fået ny hjerteklap og efter en lang arbejdsdag heller ikke har kræfter til at klare rengøringen.

Fik du læst: Jonstrup Jazz Festival: Nu er nedtællingen for alvor begyndt 

“Jeg synes ikke, kommunen kan være bekendt at behandle borgerne på den her måde, og jeg har en fornemmelse af, at borgerne ikke bliver hørt. Kommunen går meget op i, at her så godt at bo, men de spørger de forkerte mennesker. De spørger ikke dem, der har brug for hjælp”, mener Marianne Vedel Fjordbak.

Manglende svar fra Visitationen

Sagen begynder den 7. april i år, da Marianne Vedel Fjordbak beder sin sagsbehandler i jobcentret kontakte Visitationen for at få hjælp til støvsugning, gulvvask og sengeredning.

Selv om Marianne Vedel Fjorbak dagen efter sin henvendelse i jobcenteret modtager en mail fra sin sagsbehandler om, at hun nu har kontaktet Visitationen, går der næsten halvanden måned, inden Visitationen kontakter hende. Det sker den 22. maj, da hun modtager et opkald fra Visitationen. Medarbejderen oplyser, at Marianne VEdel Fjordbak på grund af sin mands kommende hjerteklapoperation bliver nødt til at vende parrets sag med en kollega, hvorefter hun vil vende tilbage. Men da parret endnu ikke har hørt noget fra Visitationen den 6. juni, kontakter Marianne Vedel Fjordbak igen Visitationen, der nu oplyser, at hun har glemt sagen. Hun får nu at vide, af medarbejderen i Visitationen, at hun vil sende parrets sag videre i systemet, så der kan blive sendt en visitator ud til parret. I den efterfølgende halvanden måned, hører parret intet fra Visitationen, og den manglende afklaring fra kommunen begynder nu at påvirke deres sociale liv.

Læs også: Centerchef om måneders ventetid på hjemmehjælp: "Jeg synes absolut ikke, at det er rimeligt"

“Vi har overhoved ikke haft nogen mennesker hjemme siden april, fordi man ikke kan invitere nogen mennesker hjem, når der ikke er gjort rent. Så det sociale er lig nul. Jeg synes, at sagsbehandlingen er for lang, når man beder om noget akut. Det er under al kritik”, siger Marianne Vedel Fjorbak.

“Vi havde læst om de ventetider, der var i kommunen, og derfor søgte vi endda i så god tid for at være forberedt, så vi kunne få hjælp, mens jeg blev opereret, og mens jeg lå på hospitalet. Vi har så først fået hjælp i sidste uge - en uge efter, at jeg er kommet hjem fra hospitalet. Det er håbløst, og det hjælper ikke en gang at være forudseende”, lyder det fra Johnny Fjordbak.

Brev til borgmesteren

I juli måned - tre måneder efter hun for første gang bad om hjælp - har Marianne Vedel Fjordbak endnu ikke hørt fra Visitationen. Derfor skriver hun et brev til borgmester, Ole Bondo Christensen (A), hvor hun klager over den lange sagsbehandlingstid. Senere på måneden taler hun også med lederen af Visitationen og fortæller, at hun vil tage sagen videre til patientforeningen, skrive et opslag på Facebook eller kontakte medierne, hvis der ikke sker nogen i hendes sag. Det er ifølge Marianne Vedel Fjordbak først efter disse trusler, at parrets sagsbehandling begynder at gå hurtigt. Den 1. august bliver parret efter næsten fire måneders ventetid bevilliget rengøring.

Selv om Marianne og Johnny Fjordbak nu er glade over, at de nu har fået hjælp, er de vrede over, at de har skulle kæmpe så længe for at få tilkendt den hjælp, de havde brug for.

“Det er godt, at hjernen ikke fejler noget, og jeg har haft gejsten til at kæmpe. Jeg tror ikke, jeg havde fået alt det her bevilliget, hvis ikke jeg havde kæmpet sådan for det. Men jeg synes, det er lidt forfærdeligt, at man skal kontakte på kommunen igen og igen for at få noget igennem. Sådan synes jeg ikke, det burde være”, lyder det fra Marianne Vedel Fjorbak.

Læs her hvad centerchefen for Visitationen svarer her

Publiceret: 07. August 2017 11:59
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Furesø Avis

ANNONCER
Se flere