Ved de offentlige ladestandere kan der lades med op til 7,4 kW, men bilerne kan også bruges ved hurtigladere, hvor effekten er 22 kW.

Ved de offentlige ladestandere kan der lades med op til 7,4 kW, men bilerne kan også bruges ved hurtigladere, hvor effekten er 22 kW. Daimler AG

De små Mercedes-modeller fås snart med kabler

De nye A-og B-modeller er på vej som plug-in hybrider og med ekstraordinær lang rækkevidde

Af
Christian Schacht

el-biler Alle taler om elbiler, men flere og flere bilfabrikanter lancerer nu også nye plug-in-modeller.

Og bilerne, der kører med både forbrændingsmotor og elmotor, bliver stadig mere effektive.

Rækkevidden på ren el er op til 69 km. Det er mere end konkurrenterne og skyldes et batteri med meget stor kapacitet (15,6 kWh).

Rækkevidden på ren el er op til 69 km. Det er mere end konkurrenterne og skyldes et batteri med meget stor kapacitet (15,6 kWh). Daimler AG

Tag nu de nye plug-in-versioner af Mercedes A-og B-Klassen, der er blevet præsenteret. Her er batterikapaciteten hævet til hele 15,6 kWh, hvilket er markant mere end i tilsvarende hybrider fra BMW og Volkswagen, og som giver en elektrisk rækkevidde i A-Klassen på 69 km ifølge den nye WLTP-norm, mens den lidt større B-Klasse må nøjes med 67 km. Det er tal, der skal ses i forhold til hhv. 40 og 50 km fra de to andre mærker.

Kraftige motorer

Benzinmotoren, der typisk går i gang, når der ikke er mere strøm på batteriet, er den kendte 1,3 med 160 hk, og sammen med 75 kW, eller 102 hk, fra elmotoren giver det en samlet systemydelse på 218 hk og et drejningsmoment på 450 Nm.

Der er således tale om et par hurtige biler: A-Klassen spurter til 100 km/ t. på 6,6 sek. og topper først ved 235 km/ t.

Gearkassen er altid med otte trin og automatisk af typen med dobbeltkobling.

Der er træk på forhjulene, og batteriet kan lades op ved op til 7,4 kW ved de almindelige offentlige ladestandere, men der er også mulighed for hurtigladning med op til 22 kW, så en ladning fra 10-90 pct. vil tage en halv time. Man kan også nøjes med at sætte den til stikkontakten derhjemme, hvor det vil tage ca. fem timer.

Batteriet ligger placeret under bagsædet, og her skulle det angiveligt kun tage en lille smule af bagagerumspladsen i modsætning til flere andre plug-in hybrider, hvor bagagerummet bliver kraftigt indskrænket.

Visuelt er forskellene til den normale A-Klasse begrænsede. Bortset fra det lille e bag, et EQ-logo bag forhjulets buer, den ekstra "brændstofpåfyldningsklap" til strøm og et anderledes placeret halerør er der ingen designforskelle.

De nye opladelige hybrider kommer til Danmark i slutningen af året. Den danske importør har endnu ingen priser klar, men et forsigtigt gæt kunne være en startpris på A-Klasse på omkring 425.000-450.000 kr.

Billedtext: Udvendigt er det svært at se forskel på de nye plug-in-hybrider, men A-og B-Klassen med tilnavnet 250e har både elmotor og benzinmotor. Her er det A-modellen. Fotos: Mercedes-Benz

FAKTA

Teknikken

Der er træk på forhjulene, og batteriet kan lades op ved op til 7,4 kW ved de almindelige offentlige ladestandere, men der er også mulighed for hurtigladning med op til 22 kW, så en ladning fra 10-90 pct. vil tage en halv time. Man kan også nøjes med at sætte den til stikkontakten derhjemme, hvor det vil tage ca. fem timer.

Publiceret 27 August 2019 09:51