DEBAT: Grøn trafik i Nordsjælland skal løse trængselsproblemerne

Lucas Antonio Madsen, Lise Müller, Dorte Nørbo, Trine Torp og Anna Ockelmann, alle kandidater for SF

Holdbare og bæredygtige løsninger på trængselsproblemerne ind mod København kræver investeringer i kollektiv trafik. Udvidelse af ring- og motorveje løser ikke trængslen. Tværtimod ved vi, at med udvidelser vælger flere bilen, vejene sander atter til, og vi ender med samme trængselsproblem, blot med mere udledning af CO2.

SF Nordsjælland vil derfor kæmpe for bedre kollektive trafikforbindelser i hele Nordsjælland med let tilgængelighed til kollektiv transport til uddannelse, arbejde og sygehus, uanset om du bor i Hundested, Holløse eller Helsingør. Flere skal vælge bilen fra, af hensyn til trængsel og klima, og tiden i den kollektive transport skal kunne bruges som nyttig arbejdstid, i stedet for spildte timer i bilkøen ind mod København.

Vi vil skabe flere, hurtigere og mere stabile forbindelser med offentlig transport. Vi skal sikre flere lokale og flere tværgående busser, der hvor togforbindelser mangler og lade bussen komme først på de strækninger, hvor køen er værst. Stabil kystbane ved at omlægge til S-tog fra Østerport til Helsingør, evt. med forbindelse til Frederikssundbanen. Gennemkørende lokalbaner fra Tisvildeleje, Gilleleje og Helsingør på Hillerød Station, så man nemt kan komme direkte til sygehuset ved Favrholm, hvor S-toget får station. 10 minutters drift Helsinge - Hillerød – Favrholm, med mulighed for at fortsætte til Frederiksværk og Hundested.

Regeringens hovedstadsudspil lægger op til ny motorvej i Ring 5, regionale busnedlæggelser, stop for udbedringer af flaskehalse i S-togsystemet eller udsætte beslutninger om kollektive investeringer. Regeringens politik svigter både den kollektive trafik og bilisterne, som efterlades i håbløse vejkøer.

SF vil have sat gang i omstillingen af kollektiv transport. Det sker kun, hvis vi får valgt politikere ind i Folketinget, som skaber langsigtede løsninger på Nordsjællands trængselsproblemer, og som har politisk vilje til at investere konsekvent i de fælles, langsigtede trafikløsninger, som vil gavne os alle i Nordsjælland.

Publiceret 11 March 2019 00:00