4 ud af 10 danskere mener, at medierne i nogen eller høj grad pynter på historierne.
4 ud af 10 danskere mener, at medierne i nogen eller høj grad pynter på historierne.
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Lyver medierne? Se, hvad danskerne svarer

Fire ud af ti danskere mener, at danske medier bringer opdigtede historier. “Stærkt bekymrende,” mener forsker

Af Niels Philip Kjeldsen
npk@sondagsavisen.dk
Lyver danske medier?

I hvor høj grad mener du, at de største danske medier spreder falske/opdigtede/manipulerende historier?
Slet ikke 7%
I mindre grad 38%
I nogen grad 30%
I høj grad 8%
I meget høj grad 3%
Ved ikke 13%
Kilde: YouGov for Søndagsavisen, 
1.010 svar

'Fake news!' har USA's præsident, Donald Trump, råbt fra talerstolen efter en lang række store medier. Og den beskyldning er han ikke alene om at komme med. Et markant antal danskere mener nemlig også, at store danske medier udbreder fordrejede, manipulerende og direkte løgnagtige nyheder.

41 procent af danskerne mener, at medierne i nogen eller høj grad spreder manipulerende eller falske nyheder. Kun syv procent stoler helt og holdent på medierne, viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen.

“Det er udtryk for, at medierne er ved at miste opbakningen fra borgerne. Det er på borgernes vegne, medierne agerer, så det er stærkt bekymrende. Det er endnu et element i et mønster, hvor befolkningen er ved at miste tilliden til journalistikken,” siger Peter Bro, medieforsker og centerleder ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet.

Går langt for at sælge

Da vi går på gaden for at spørge danskerne til deres tillid til medierne, går der ikke længe, før vi møder folk, der mener, at danske medier bringer fake news.

“Medierne vil jo gerne sælge aviser og have seere og lyttere, og så krydrer de historierne med ting, der ikke passer. Bare tag ham sportsjournalisten fra Ekstra Bladet, der havde opdigtet personer i artikler. Sådan noget gør journalister gerne for at sælge,” siger 30-årige Frederik Johansen, da vi møder ham i København.

Ifølge Peter Bro handler en stor del af mistilliden om, at politikere og erhvervsorganisationer er blevet flittige til at så tvivl om mediernes troværdighed, når de skal forsvare sig imod kritik – og på den måde er inspireret af Donald Trump.

Peter Bro mener dog ikke, at danske medier bringer fake news.

“Danske nyhedsmedier er faktisk meget troværdige, og vi ser ikke rigtig tilfælde, hvor man bevidst prøver at vildlede, manipulere eller snyde. Det er ikke en del af den journalistiske kultur, og medierne er underlagt en særlig presseetik. Der sker selvfølgelig fejl, men det er meget sjældent, vi ser falske historier,” siger Peter Bro.

Blæser detaljer stort op

31-årige Pernille Holm, som vi møder på gaden, mener da heller ikke, at danske medier direkte opdigter historier. Men der 'bliver pyntet', mener hun.

“Nogle gange er overskrifterne blæst meget stort op, og mange gange er det svært at finde ud af, hvad der egentlig er nyheden, og hvor meget man skal stole på det. Journalisterne er lidt for friske til at tage små detaljer og blæse dem stort op. De skal jo sælge aviser, så hvis de kan pynte på historien, gør de det,” mener Pernille Holm.

Hvordan kommer medierne så ud af den tillidskrise?

“Dansk journalistik mangler i høj grad nogle, der kan tale om, hvordan faget fungerer. Alle mulige andre faggrupper har en hel spinhær ansat til at fortælle om deres branche. Mediebranchen skal blive meget bedre til at forklare og forsvare, hvorfor de gør forskellige ting,” siger Peter Bro.

Publiceret: 08. Oktober 2017 04:15
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Furesø Avis

ANNONCER
Se flere