Martin Stender løsnede stemningen lidt op med sin saxofon og signalerer samtidig, at der nu skulle der arbejdes seriøst med musik og følelser.

Martin Stender løsnede stemningen lidt op med sin saxofon og signalerer samtidig, at der nu skulle der arbejdes seriøst med musik og følelser.

Syvstjerneelever var musikere for en dag

Med hjælp fra musikeren Martin Stender gik 6. klasse fra Syvstjerneskolen i lære som musikere, sangere og sangskrivere

Dagen begyndte på en ny måde i torsdags på Syvstjerneskolen, hvor 6. klasse lyttede til musikeren Martin Stender, der gav et lille nummer på saxofon, da eleverne mødte ind kl. 8.00.

Så var stemningen sat til en skoledag, hvor musik og musikbranchen var i fokus.

”Jeg er udsendt som en slags ambassadør for sangskriverforeningen KODA for at fortælle børnene om musikkens værdi og økosystem. Det er vigtigt, at de forstår, at musikken opstår ud af, at nogle mennesker investerer en masse tid og energi i at skabe den, og at musikkens værdi virkelig skal anerkendes,” fortæller Martin Stender.

Han fortalte eleverne om, hvordan en komponist eller en musiker får deres betaling, når deres musik spilles offentligt.

Alle kom i mål

Herefter opbyggede eleverne selv en kort sang i ’Garageband’ som er et gratis musikprogram der ligger på alle ipads. Dansklærer Katja Schønbech havde på forhånd hjulpet klassen med at skrive en tekst om sommer, som grupperne skulle skrive en sang ud fra.

Det gik hurtigt med at få programmeret musikken, men indsyngning var mere problematisk, og det gik op for grupperne, hvor vigtigt det er at sætte tid af til at øve. Enkelte af sangerne ville kun synge sangen ind, hvis de var helt alene i lokalet.

”Det blev til fem meget forskellige bud på den samme tekst fra følsom popballade til up-tempo rap. Alle grupperne kom i mål og lyttede med stor respekt og uden alt for megen fnisen til hinandens arbejde sidst,” siger Martin Stender.

Dagen sluttede med en quiz om musikrettigheder, som lærte eleverne lidt mere om musikbranchen.

al

Publiceret 30 October 2018 05:00