Skovhuset ved Søndersø viser et udpluk af en privatejet, international kunstsamling frem til 16. december. Kunstnerisk leder Annette Lindroos er her fotograferet ved siden af det værk, hun kalder ”Udstillingens Mona Lisa”, nemlig Zhang Xiaogangs værk fra 1998 (Uden titel).

Skovhuset ved Søndersø viser et udpluk af en privatejet, international kunstsamling frem til 16. december. Kunstnerisk leder Annette Lindroos er her fotograferet ved siden af det værk, hun kalder ”Udstillingens Mona Lisa”, nemlig Zhang Xiaogangs værk fra 1998 (Uden titel).

Verdenskunst i Skovhuset

55 værker fra Jens Olesens personlige kunstsamling, som han har indkøbt over hele verden, har fundet vej til Skovhuset ved Søndersø

Af
Anne Lønstrup

kunstsamler Sit første litografi fik Jens Olesen, da han var 14 år. En venlig onkel forærede Jens og hans tvillingebror, Lars, hvert sit værk, og hvis onklens intention var at vække de unges interesse og kærlighed til kunst, så bar den frugt: Lars blev kunsthistoriker og Jens blev kunstsamler i stor skala.

Netop nu viser Skovhuset en udstilling af Jens Olesens værker under overskriften – ’Mine rejser - værker fra Jens Olesens samling’. Udstillingen består af 55 værker, der er håndplukket i Jens Olesens over 1.000 værker store og varierede kunstsamling, og når udstillingen har været vist i Værløse, rejser den videre til KunstCentret Silkeborg Bad.

Køber af kunstnerne

Jens Olesen er udlandsdansker, kunstsamler og kunstmæcen. Han bosatte sig tidligt i New York, fik job i reklamebranchen, giftede sig og bosatte sig i Sao Paolo. I dag er han 75 år, og i alle sine voksne år har han indkøbt kunst, der talte til ham.

”Maleriet har en særlig plads hos Olesen. Men det er mødet med verden, med mennesker og kunstnerne, det hele handler om. Kunsten er en erindring, en souvenir og en påmindelse om rejsens nødvendighed. Og hvilken rejse,” skriver kunsthistoriker Mads Damsbo i bogen, ’Mine Rejser’, som er udgivet i forbindelse med udstillingen.

Et af de særlige træk ved Jens Olesens kunstsamling er nemlig, at han oftest har købt værkerne direkte af kunstnerne. Ofte før de blev anerkendt. Der er et meget stærkt asiatisk fokus i hans samling, og det afspejler sig også i de værker, som vises i Skovhuset.

Særpræget kunstrejse

Kunstnerisk leder i Skovhuset, Annette Lindroos, viser rundt i udstillingen, der rummer kunst fra hele verden. Også danske kunstnere som John Kørner, Michael Kvium, Tal R, Per Kirkeby og billedhuggeren, Svend Wiig Hansen er repræsenteret. Og så vises noget så eksotisk som nordkoreansk kunst, hvilket ifølge Annette Lindroos er første gang i Danmark.

Netop disse værker blev købt under et tre dage langt, stærkt overvåget, besøg i Nordkorea i 2008, hvor Jens Olesen i selskab med sin bror Lars besøgte det nordkoreanske kunstakademi omringet af venlige, men kontrollerende personer fra akademiet, der gjorde det næste umuligt for danskerne at stille direkte spørgsmål til kunstnerne.

”Jens Olesen har i mange tilfælde har købt kunst direkte af kunstnerne og ofte så tidligt, at de måske nok var anset for lovende, men ikke endnu var sprunget ud som de superstjerner internationalt, som de er i dag. Han har været draget mod lukkede samfund, som f.eks. Kina, Mongoliet og Cuba. Han har rejst meget, han har været god til at netværke, og så har han kunnet spotte de gode kunstnere tidligt i deres udvikling,” siger Annette Lindroos.

Inspireret af Vesten

Udstillingen præsenterer en del værker af kinesiske kunstnere. De er fra generationen, der voksede op under kulturrevolutionen, hvor familier blev splittet af styret og kunstnerne fik store sår, fortæller Annette Lindroos.

”Disse kunstnere var unge, da der blev demonstreret på Den Himmelske Freds Plads i Beijing, og de oplevede Sovjetunionens opløsning og Murens fald. Kina åbnede sig i de år lidt mere, og som unge kunstnere begyndte de at kigge mod Vesten, hvilket afspejlede sig i deres kunst. De var lært op med Maos tanker om den revolutionære realisme, hvor man malede hammer og segl, bønder, minearbejdere, soldater og kinesiske skrifttegn ind i kunsten. Først fra midten af 1980’erne måtte kinesiske malere under uddannelse på kunstakademiet selv vælge deres motiver. Men snart kunne man se, at deres værker blev inspireret af popart, surrealisme og af graffiti.”

Publiceret 19 November 2018 09:54

SENESTE TV