Christian, Bettina Stillits, Louis og Isabel under udforskningen af det digitale legetøj. Foto: Anne Lønstrup

Christian, Bettina Stillits, Louis og Isabel under udforskningen af det digitale legetøj. Foto: Anne Lønstrup

Robotter er legetøj på linje med Lego

I Børnehuset Bøgely leger børnene med små robotter, laver film, printer ud i 3D og undersøger insekter i elektroniske mikroskoper

Af
Anne Lønstrup

Digitalt legetøj En lang farvestrålende kålorm med adskillige led og blinkende lys krabber sig henover gulvet i Børnehuset Bøgely. Den er det nyeste stykke digitalt legetøj i børnehaven og kan programmeres via knapperne på ryggen.

Isabel, Kamma, Christian og Louis fra børnehaven er sammen med pædagogen Bettina Stillits dybt optaget af, hvordan ormen og de andre digitale legetøjs-ting på gulvet fungerer. Og det har institutionens 30 vuggestuebørn og 69 børnehavebørn været, siden Børnehuset Bøgely i Hareskov for to år siden sammen med fire andre institutioner i Furesø kom med i et forskningsprojekt (EU-projektet Mini-maker) om digitale teknologier i den pædagogiske praksis.

Daglig leder i Børnehuset Bøgely, Heidi Ingemann-Jensen er optaget af at klæde børnene på til den digitale fremtid, de skal navigere i. Christian kigger med i højre side. Anne Lønstrup

Daglig leder i Børnehuset Bøgely, Heidi Ingemann-Jensen er optaget af at klæde børnene på til den digitale fremtid, de skal navigere i. Christian kigger med i højre side. Anne Lønstrup

”Som dagtilbud har vi en særlig forpligtigelse i at klæde børnene på til fremtiden. Vi vil gerne introducere børnene til programmering og medier, og vi ser det som en dannelsesproces, som lærer børnene at kunne skabe, opfinde, eksperimentere, undersøge og ikke mindst at være fejlmodige,” siger daglig leder i Børnehuset Bøgely, Heidi Ingemann Jensen.

Hun vil gerne gøre børnene til digitale producenter frem for forbrugere, der sidder passivt ved skærmen og lader sig underholde.

Robotter bliver puttet

Det mål arbejder både børn og voksne i Børnehuset Bøgely sig henimod dagligt. For der går ikke en dag, hvor it-legetøjet ikke kommer i aktion. Der bliver heller ikke gjort forskel på analogt og digitalt legetøj. Det meste står fremme på hylden til fri afbenyttelse, mens nogle få af de digitale legetøjsting kræver, at en voksen er med.

Institutionen har en stue, hvor 3D printeren står. Det er opfinderværkstedet, hvor børnene opfinder ting, de bagefter tager med ind i deres leg, og det er ifølge pædagog Bettina Stillits et rum, som der ofte er kø ved.

”Børnene trækker meget af det, som de lærer herinde med over i den analoge leg, som f.eks. når de små bee-botter bliver puttet i dukkekrogen,” siger hun.

”Et andet eksempel er en dreng med talevanskeligheder, som ellers var meget stille på stuen. Men da han legede med ’dash’, som er en lille blå, trebenet robot hjul på, der bl.a. kan tale og optage lyd, så begyndte drengen at tale og optage sin egen stemme,” fortæller Betinna Stillits.

Hun oplever ofte, at børnehavebørnene er bedre til at navigere med it-legetøjet, end hun selv er.

”Det handler også om, at vi lader børnene få lov til at prøve sig frem, og at vi billedligt talt går ved siden af børnene i legen. I stedet for at vi som pædagoger har planlagt alt i forvejen og går forrest,” siger hun.

Læring via krop og sanser

Som leder i Børnehuset Bøgely er Heidi Ingemann Jensen begejstret for den forandring, som det digitale legetøj har bragt ind i institutionen. Hun peger på, at legetøjet virker dannende i forhold til den digitale fremtid, som børnene skal agere i.

Børnene kan få den lille robot til at følge en tegnet linje, dermed er de med til at skabe legen. Her er det pædagog Bettina Stillits, Louis og Isabel. Foto: Anne Lønstrup.

Børnene kan få den lille robot til at følge en tegnet linje, dermed er de med til at skabe legen. Her er det pædagog Bettina Stillits, Louis og Isabel. Foto: Anne Lønstrup.

”Digitalt legetøj har ført os nye steder hen. Vi har generelt fået en mere eksperimenterende tilgang, hvor vi sammen stiller spørgsmål til det, vi går i gang med, uden at kende svarene. Det tager noget af alvoren ud af teknologien og gør teknologien til legetøj frem for læring. Børn har en naturlig trang til at undersøge og eksperimentere. De lærer via krop og sanser, og det passer rigtig godt til det digitale legetøj,” siger hun.

Samtidig leger børnene naturligt sammen omkring det digitale legetøj, hvilket også er udviklende for dem:

”Førhen har vi som pædagoger mere støttet ideen om, at hvert barn sad med et fint projekt – en tegning eller papirklip – som de fik ros for individuelt og bagefter tog med hjem til mere ros fra mor og far. Nu laver vi noget, der kan bidrage til den fælles leg ved at børnene udvikler ideer sammen og får en opfinder-tankegang, der også i fremtiden vil kunne bruges til mange ting,” siger Heidi Ingemann Jensen.

Publiceret 16 February 2019 06:00

SENESTE TV