FC Nordsjællands nye logo får hårde ord med på vejen fra flere fans. Foto: Helene Holm Stolle

FC Nordsjællands nye logo får hårde ord med på vejen fra flere fans. Foto: Helene Holm Stolle

Nyt FCN-logo hagles ned af fans: 'Det er jo til at tude over'

Der er langt imellem de begejstrede kommentarer fra FC Nordsjællands fans, når det gælder det nye logo. Flere mener, det ligner noget fra Transformers eller det tidligere Sovjetunionen

Af
Helene Holm Stolle

Selvom der blev klappet, da Søren Christensen, der er administrerende direktør hos FC Nordsjælland, tirsdag eftermiddag kunne præsentere klubbens nye logo og ikke mindst fortælle historien bag, så er reaktionerne fra klubbens fans ikke overvældende positive. Langt fra faktisk.

Både på Twitter, på FC Nordsjællands og Furesø Avis' Facebooksider vælter kritikken ned over det nye logo, der af flere både sammenlignes med noget fra Transformers eller det tidligere Sovjetunionen.

'Det er grimt og spild af penge. Det gamle var langt pænere'. 'Der er lidt perleplade over det'. 'Ej, hvor er det skrald...'. 'Det er jo til at tude over'. 'Tillykke med ligaens grimmeste logo'.

Sådan lyder bare nogle af de lidt pænere kritiske reaktioner på logoet, der også indeholder logoet på Right to Dream, et stjernelignende væsen, der skal symbolisere et ungt menneske, der udvikler sig til en stjerne. Logoet har navnet Kanea, der betyder lys på det lokale ghanesiske sprog twi.

'En svær manøvre'

Hos FC Nordsjælland har man godt været klar over, at det at ændre logo vil sætte en masse følelser i gang blandt klubbens fans.

"Vi er klar over, at det med at skifte et logo altid er en svær manøvre", fortalte Søren Christensen tirsdag eftermiddag til et større rebrandt-event for klubbens partnere og forklarede, at det nye logo skal hænge bedre i tråd med klubbens nye, internationale partnere som Nike, Unisport og COPA90.

"Vi blev klar over, at vores visuelle identitet ikke kunne matche de behov, som sådan nogle partnerskaber kræver. Den manglede relevans, og det føler vi, vi har fået nu", lød ordene fra Søren Christensen.

Også positive tilkendegivelser

Selvom der er langt flere negative kommentarer til det nye logo, end der er positive, så stikke der dog også enkelte meget postive tilkendegivelser frem.

'Det er flot. Meget kunstnerisk'. 'Flot. Strampt og simpelt', mens en tredje skriver: 'Hvor er folk bare evigt bange for forandring. Jeg elsker det. Simpelt og moderne. Kan skaleres i alle størrelser uden at det mister udtryk eller bliver utydeligt. Hilsen en grafisk designer og fodboldfan'.

Publiceret 27 June 2019 14:00