Det er denne outdoor-reklame for Farum Bytorv, der blandt andet er sat op ved et busstoppested ved Værløse Station, er er genstand for den heftige debat på Facebook. Foto: Helene Holm Stolle

Det er denne outdoor-reklame for Farum Bytorv, der blandt andet er sat op ved et busstoppested ved Værløse Station, er er genstand for den heftige debat på Facebook. Foto: Helene Holm Stolle

'Kom ind i varmen Værløse': Ny reklame provokerer Værløse-borgere

En ny reklame for Farum Bytorv, der er målrettet Værløse-borgere, har skabt stor debat på Facebook og bliver kaldt for 'dårlig stil'. Centerchef Kenneth Barenholdt er overrasket over reaktionen.

Af
Louise Mørch Vilster

Følelser "Kom ind i varmen, Værløse", står der lige nu på en række store reklamer for Farum Bytorv, der er sat op i Værløse. Reklamen viser en smilende kvinde i en striktrøje, og den dobbelttydige tekst har vakt stor debat på Facebook-siden '3500 Værløse', hvor mange kalder den for dårlig stil.

"Ja sådan kan man også gå aktivt frem for at slå Værløse Bymidte ihjel. Virkelig dårlig stil", skriver for eksempel Katrine Storm Piper, mens Ulrich Lumholtz skriver:

"Burde vi ikke, trods gammelt nag og betalte regninger, snart se fremad og udviske den gamle kommunegrænse... Den bliver nok ikke trukket op på ny. Så egentlig burde reklamen vel korrekt have lydt; "Velkommen ind i varmen Furesø", inkluderende - ikke provokerende. Men, ja, hver sin stil. Den giver IKKE mig et godt velkommen."

Der er dog også en del, som mener, at det er op til Værløse-borgerne selv at holde butikkerne i Værløse Bymidte i live, og at reklamen bare er 'god humor'.

Centerchef er overrasket

Hos Farum Bytorv havde centerchef Kenneth Barenholdt ikke regnet med, at reklamen ville udløse debat blandt Værløse-borgerne.

"Da jeg hørte om det, var jeg helt overrasket over, at det kunne falde nogen for brystet. Hvis jeg havde vidst det, havde vi ikke gjort det. Det er ikke meningen, at nogen skal blive sure, for vi har et fint forhold til Værløse Bymidte", siger han.

Kenneth Barenholdt kan i bakspejlet godt se, at reklamen kan misforståes.

"Det var en uheldig en. Vores grafiker har været lidt for kreativ. Det er noget, vi vil være lidt mere opmærksomme på fremadrettet", siger han.

'Advaret' af Bymidten

Både Farum Bytorv og Værløse Bymidte er medlem af Furesø Erhvervsforening, og de to centre er derfor vant til at samarbejde på tværs og har blandt andet en aftale om ikke at lægge store arrangementer på samme tidspunkter.

Camilla Hovard repræsenterer Værløse Bymidte i erhvervsforeningen, og er samtidig indehaver af Optik Værløse. Hun ringede til Kenneth Barenholdt og fortalte ham om debatten på Facebook.

"Jeg ved godt, at der ikke ligger noget ondt bag fra Farum Bytorvs side, og jeg ringede til Kenneth, da jeg syntes, det er ærgerligt med nogle af kommentarerne. Jeg ville gerne nå at snakke med ham, inden en fjer blev til fem høns", siger hun til Furesø Avis.

Camilla Hovard mener, at reklamen prikker til folks følelser om Farum og Værløse, og at det handler om, hvilke briller man ser reklamen med.

"Hvis reklamen havde været i Ganløse, havde der sikkert ikke været noget problem. Man kan enten læse den som en provokation eller en invitation til et besøg hos naboen. Vi har et fint samarbejde med Farum Bytorv, og det vil vi gerne blive ved med", siger hun.

Publiceret 07 September 2019 06:00