De mange ældre elever, der fungerer som coaches for de yngre skolehold går op i rollen og opgaven med stor entusiasme. Der bliver fulgt med fra sidelinien, givet gode råd og efterfølgende talt om, hvad der fungerede og ikke fungerede i spillet - ligesom der også bliver pustet på ømme knæ. Foto: Helene Holm Stolle.

De mange ældre elever, der fungerer som coaches for de yngre skolehold går op i rollen og opgaven med stor entusiasme. Der bliver fulgt med fra sidelinien, givet gode råd og efterfølgende talt om, hvad der fungerede og ikke fungerede i spillet - ligesom der også bliver pustet på ømme knæ. Foto: Helene Holm Stolle.

Kidsvolley engagerer 716 unge som coaches

De unge vil gerne lære at tage ansvar, og det gør det under det store Kidsvolley-skolestævne, der finder sted i denne uge

Af
Helene Stolle

De sidste mange år har gymnasieelever fungeret som coaches for de deltagende hold ved det årlige Kidsvolley-skolestævne. Sådan er det også i år, dog med én forskel. Antallet af coaches er næsten fordobbelt. En udvikling, som brødrene Mogens og Martin Brolin, der står bag stævnet, glæder sig gevaldigt over.
"Fordoblingen i forhold til 2014 skyldes, at der i år deltager hele otte af regionens gymnasier, ligesom hele seks af Furesøs otte skolers ældste klasser også er med", fortæller de og tilføjer, at vokseværet har betydet at fokus er skiftet fra sportslige til den personlige udvikling for de store elever.

Obligatorisk i skolen

Tidligere har skolestævnet tiltrukket gymnasieeleverne som coaches via det frivillige 'Leder for en dag'-program, der giver dem en introduktion til ledelse og det at have ansvar for andres udvikling. Et initiativ, der i slutningen af sidste år blev vinder af Danskernes Idrætspris i Region København.
"Det er en succes, som vi gerne vil bygge videre på. Allerede i 2014 gennemførte 230 elever i 9. klasse Coach Academy som pilotprojekt. Vi er rigtig glade for, at vi i år har hele seks af kommunens skoler med - og vi er specielt glade for, at folkeskolerne har valgt, at eleverne deltager obligatorisk, så længe klassen er tilmeldt initiativet.
"På den måde får vi også de elever med, som ikke umiddelbart er dem, som rækker hånden op. Vores erfaringer siger også, at ofte er dem, der får den største succes af oplevelsen", lyder det fra Martin Brolin, der fortsætter:
"Vores erfaring fra 2014 er, at de unge coaches engagerer sig fantastisk fornemt i opgaven som rollemodel, og giver dermed helt naturligt de unge spillere langt større nærvær end det tidligere kunne lade sig gøre med kun én lærer pr. 25 elever. Når de så samtidig får et personligt selvværdsboost og ikke mindst øget forståelse for det at udvikle andre, er det en klar win-win situation.

Projekt med 6. klasserne

En nyhed ved dette års skolestævne er også pilotprojektet 'Idol for en dag', hvor Solvangskolens 6. klasser er deltagere.
"Eleverne blev forleden introduceret til opgaven i en idrætslektion. I mandags spillede de selv Kidsvolley med 'Leder for en dag'-cocahes tilknyttet, hvorefter de selv skulle fungere som coaches for eleverne i 1. klasse ved FFO Fun Cup", fortæller Martin Brolin og tilføjer, at en af ambitionerne med de mange coaches er at rekruttere nye medlemmer til Frivillig Ungdom, en nystiftet forening for kommunens etablerede og kommende unge sportstrænere.
"På sigt er målet at facilitere flere kvalificerede sportstrænere til kommunens mange idrætsklubber, og ikke mindst at skabe forøget interesse for og styrket status omkring det at være sportstræner", afslutter Martin Brolin.

null

Publiceret 04 March 2015 09:42

SENESTE TV