’Martyren Munk’ er komplekst teater om en af landets mest omdiskuterede kulturpersonligheder: Mennesket Kaj Munk. Foto: Det Flydende Teater
’Martyren Munk’ er komplekst teater om en af landets mest omdiskuterede kulturpersonligheder: Mennesket Kaj Munk. Foto: Det Flydende Teater
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Teater på Furesøen: Kompromisløse Kaj Munk

Det Flydende Teaters forestilling ’Martyren Munk’ kan opleves på Furesøen hen over sommeren

'Martyren Munk'

'Martyren Munk' - der er støttet af Furesø Kommune - spiller fra 29. juni til 8. juli og fra 1. til 12. august på Furesøen tirsdag-søndag kl. 17.00 og kl. 19.00. 16. august–19. september er stykket på Danmarksturné, herunder på præstegården i Vedersø.

Medvirkende er Brian Hjulmann, Lise Lauenblad, Ene Øster Bendtsen og Marie Louise von Bülow. Pelle Nordhøj Kann er instruktør, Hassan Preisler dramatiker, Marie Louise von Bülow komponist og Nikolaj Heiselberg Trap er scenograf.

'Martyren Munk' er fortællingen om digterpræsten Kaj Munk, hvis kompromisløshed gjorde ham til en af de mest omdiskuterede personer i den nyere danske historie. Det er historien om en legesyg mand, der insisterede på, at kærligheden og mennesket kommer før noget andet, og som alligevel valgte at gå i døden for sin overbevisning.

Sådan lyder det fra Det Flydende Teater, der opfører 'Martyren Munk'. Stykket kan opleves på Furesøen henover sommeren og efterfølgende på turné i hele landet.

Det Flydende Teaters musikdramatiske forestilling begynder med den barske henrettelse af digterpræsten Kaj Munk. Det står i skærende kontrast til teatrets smukke omgivelser ved Furesøen. Men der er en begyndelse, der passer på Munk, for kontraster har der været både hans liv og efterliv, påpeger teatret.

"Et af de modigste mennesker, jeg er stødt på"

Dramatiker Hassan Preisler fortæller:

“Kaj Munk har været voldsomt udskældt. Både fordi han beundrede 30'ernes europæiske diktatorer, foragtede demokratiet, og fordi han siden afviste samarbejdspolitikken og angreb de etablerede politikere for deres bengnaveri. Og jeg synes, man mangler at forstå ham uden at politisere ham. Hvem var Kaj Munk egentlig som præst, dramatiker og digter? Og hvordan var han rent faktisk som menneske, ven, ægtemand og far?”

“Mest af alt har det dog optaget mig at finde ud af, hvorfra han fik den overbevisning og det mod, der skal til for at gå i døden for sin tro. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er blevet ekstremt fascineret af manden. Han er en nationalhelt, synes jeg. Et af de modigste mennesker, jeg er stødt på, i den nyere danske historie.”

“Han var exceptionelt principfast og kompromisløs, og samtidig var han uforudsigelig og omskiftelig: “Man ved aldrig, hvor man har mig, og jeg har også selv den lykke ikke at vide nogen sinde, hvor jeg har mig selv,” sagde han på den ene side. På den anden side lød hans livsmotto: 'Aldrig, aldrig, aldrig spørge, om det nytter, kun om det er sandt.'”

Pelle Nordhøj Kann, der er kunstnerisk leder af teatret og instruktør af forestillingen, siger:

“Kaj Munk opgav parlamentarismen, hyldede diktatoren, troede på den suveræne og ukrænkelige nationalstat, og så havde han absolut tillid til Gud. I disse år er de demokratiske institutioner under pres, politikerleden er massiv og troen på, at de politiske organisationer kan levere bæredygtige løsninger på verdens udfordringer, er minimal. Det er netop elementer, jeg mener, maner idéen om den stærke mand frem, giver nationalistiske synspunkter medvind og fremmer religiøse forklaringsmodeller.”

“Denne parallelitet gør Kaj Munk vanvittig interessant, kompleks og aktuel, for hans historie kan få os til at reflektere over den stærke mands genkomst og demokratiets iboende begrænsninger.”

Publiceret: 11. Juni 2017 11:45

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Furesø Avis

Fik du læst
ANNONCER
Se flere