Flere går på restaurant, køber ind på nettet, får leveret måltidskasser eller køber stort ind en gang om ugen. Det resulterer i færre besøg i supermarkedet. Foto: Scanpix
Flere går på restaurant, køber ind på nettet, får leveret måltidskasser eller køber stort ind en gang om ugen. Det resulterer i færre besøg i supermarkedet. Foto: Scanpix
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Vi går mindre i supermarkedet

Danskerne går sjældnere i supermarkedet end for fem år siden. Kreativitet og inspiration mangler, mener eksperter

Af Niels Philip Kjeldsen
npk@sondagsavisen.dk
Her foretager vi flest store indkøb

Procentsatsen er andelen af butikkens indkøb, hvor kunden har mere end 10 forskellige produktkategorier i kurven. 
1: Bilka 47%
2: Rema 1000 35%
3: Netto 34%
4: Lidl 32%
5: Kvickly 28%
6: Fakta 27%
7: SuperBrugsen 25%
8: Føtex 24%
9: Spar 23%
10: Aldi 21%
11: Meny 20%
12: Min Købmand 17%
13: Dagli'Brugsen 16%
14: Irma 7%
Kilder: GfK ConsumerScan, 
Landbrug & Fødevarer

Der er blevet lidt længere mellem turene til det lokale supermarked i en gennemsnitlig dansk husstand.

I 2017 gik vi ind i et supermarked 182 gange om året, og det er syv færre besøg end i 2012, hvor vi gennemsnitligt besøgte supermarkedet 189 gange.

Det viser en analyse, som GfK ConsumerScan har foretaget for Landbrug & Fødevarer.

»Mængden af måltider fra restauranter, caféer og takeaway-steder er stigende i mange hjem. Det nedbringer naturligt antallet af indkøb til aftensmad,« siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel, og fortsætter:

“Og så ser vi en tendens til, at flere – især yngre familier – samler deres indkøb lørdag eller søndag. De planlægger maden i en hel uge og handler ind til det, og det betyder så, at de ikke har et stort behov for flere indkøb i løbet af ugen.”

Håbløse supermarkeder

Ud over takeaway og restaurantbesøg er der stadig flere husstande, som får leveret måltidskasser til døren eller køber deres dagligvarer på nettet. To tendenser, der giver færre ture til supermarkedet, forklarer Jesper Bo Jensen, der er fremtidsforsker og ekspert i detailhandel hos Center for Fremtidsforskning.

Han mener dog også, at supermarkederne selv bærer en del af skylden for, at kunderne ikke kommer lige så ofte som før.

“Danske supermarkeder er generelt ikke spændende eller inspirerende nok. De fleste kører håbløst videre i samme rille og koncept, som de har haft i 100 år. Stort set intet har rykket sig siden finanskrisen. Når kunderne oplever, at det bare ser ud, som det plejer, så falder behovet for at besøge butikken særlig ofte,” siger Jesper Bo Jensen.

Han mener, at antallet af ture i supermarkedet fortsat vil falde, hvis supermarkederne ikke gør mere for at forbedre oplevelsen for kunderne.

“De skal være mere modige. Skab en hurtig rute gennem butikken, så det tager mindre tid. Sælg flere færdige retter – også vegetarretter. De skal tænke mere i at sælge kaffe og hurtig mad, som man kan nyde i supermarkedet. De skal blive bedre til at følge strømmen og udviklingen hos forbrugeren i stedet for at være så fastlåste i deres koncepter og konkurrence med hinanden,” siger Jesper Bo Jensen.

Også Bruno Christensen mener, at supermarkederne skal blive bedre til at give kunderne en god grund til at komme forbi:

“Det her er en udfordring for dagligvarehandlen, og supermarkederne er nødt til at være mere kreative. De skal skabe flere spændende oplevelser, introducere flere nye varer og inspirere kunderne mere.”

Publiceret: 03. December 2017 11:30
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Furesø Avis