Kenneth Barenholdt, centerchef på Farum Bytorv, er jublende glad for satsningen med de helt nye indkøbsvogne, der låser, hvis de forlader centrets område - siden skiftet til de nye vogne, har det nemlig kun været nødvendigt at hente en eneste indkøbsvogn ude i byen, tidligere hentede Farum Byorv mellem 150-200 vogne om ugen. Arkivfoto: Helene Holm Stolle

Kenneth Barenholdt, centerchef på Farum Bytorv, er jublende glad for satsningen med de helt nye indkøbsvogne, der låser, hvis de forlader centrets område - siden skiftet til de nye vogne, har det nemlig kun været nødvendigt at hente en eneste indkøbsvogn ude i byen, tidligere hentede Farum Byorv mellem 150-200 vogne om ugen. Arkivfoto: Helene Holm Stolle

Nye indkøbsvogne med låsefunktion har løst kæmpe problem på Farum Bytorv

Hver uge måtte Farum Bytorv lede efter flere hundrede indkøbsvogne, som kunderne efterlod uden for centrets område. 430 nye vogne med låsefunktion har nu løst problemet

Af
Louise Mørch Vilster

Det er ikke længere muligt at stikke af med en indkøbsvogn fra Farum Bytorv, hvis varerne skal trilles helt hjem. I foråret indførte centret et nyt system, som betyder, at hjulene på vognene automatisk låser, hvis de på vej uden for centrets område.

Centrets ledelse var mere end trætte af at miste hundredvis af indkøbsvogne hver uge, som var dyre at fragte hjem, og Farum Bytorv investerede derfor over en million kroner i det nye system.

Startproblemer

Centerchef Kenneth Barenholdt fortæller, at systemet havde en masse startproblemer, men at det nu fungerer, som det skal.

“Der har været nogle børnesygdomme, og der har været mange konsulentbesøg fra Tyskland. Vognene kunne lige pludselig finde på at låse inde i centret, fordi signalet ikke var korrekt, men nu er vi superglade for det. Vi har kun skulle hente en enkelt vogn i Farum Midtpunkt,“ fortæller han.

Det særlige låsesystem er udviklet i USA, og en tysk virksomhed har gravet kabler ned hele vejen rundt om Bytorvets område.

“Den første uge var der efterladte vogne her der og alle vegne, men nu ser det ud til, at kunderne har lært det. Det har været sjovt at se, at systemet virker, “ siger Kenneth Barenholdt.

Få klager

For nogle kunder har det dog krævet lidt tilvænning, da der har været klager over de nye vogne.

“Der var nogle, som syntes, det var for dårligt, at de ikke kunne transportere deres varer hele vejen hjem. Men nu er der mange, som synes, det er en god ide, fordi de var trætte af se på efterladte indkøbsvogne stå alle vegne, “ siger han.

For Kenneth Barenholdt har det været en stor beslutning at købe 430 nye vogne, da blot et enkelt hjul koster over 700 kroner, og der skal to hjul på hver vogn.

“Det er stinkedyrt. Vi tænkte, hvad hvis det ikke virker. Det er en stor investering på et lille sted som vores. Men det er absolut det værd, “ siger han.

Publiceret 31 July 2019 05:00